1 مارس 2022- محققان بیمارستان عمومی ماساچوست(MGH)، با مشارکت NYU Langone Health، یک کارآزمایی بالینی چند مرکزی را برای بررسی یک درمان جدید برای دیابت نوع 1 کودکان راه‌اندازی کردند. دیابت نوع 1 که به عنوان دیابت جوانی نیز شناخته می شود، یک بیماری خودایمنی است که زندگی را تغییر می دهد و عمدتاً در کودکان تشخیص داده می شود. در این بیماری، بدن دیگر قادر به تنظیم قند خون نیست. در حال حاضر هیچ درمان تایید شده ای برای معکوس کردن یا کند کردن پیشرفت دیابت نوع 1 وجود ندارد. انسولین، آخرین نوآوری عمده درمانی در درمان دیابت نوع 1، است که بیش از 100 سال پیش معرفی شد.

تأثیر فیزیکی، مالی و روانی تشخیص دیابت نوع 1 بر کودکان و خانواده های آنها را نمی توان دست کم گرفت. دکتر سیهام آکاچا، پزشک متخصص غدد اطفال در NYU Langone Health و محقق مشترک واکسن‌های مکرر BCG برای مطالعه ی درمان دیابت نوع 1 کودکان، گفت: این مفهوم که یک واکسن عملی، ایمن و بسیار مقرون به صرفه با مزایای بالینی شناخته شده می تواند به طور بالقوه دیابت نوع 1 را با کاهش احتمالاً HbA1c، و احتمالاً کاهش انسولین، معکوس کند، باید بررسی شود.

واکسنBCG ، یک سویه ی غیرمهاجم از مایکوباکتریوم بوویس است که به طور تاریخی برای محافظت در برابر سل تجویز شده است و از زمان معرفی آن در سال 1921، گسترده ترین واکسن استفاده شده در تاریخ پزشکی بوده است. BCG که بسیار ایمن در نظر گرفته می شود، در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و سالانه به 100 میلیون کودک در سراسر جهان داده می شود. BCG همچنین یکی از مقرون به صرفه ترین داروها است که در بسیاری از نقاط جهان کمتر از یک دلار قیمت دارد.

دکتر دنیس فاستمن، مدیر آزمایشگاه ایمونوبیولوژی در بیمارستان عمومی ماساچوست، می گوید: واکسن BCG، یک واکسن بسیار قدیمی است، اما اخیراً در مرکز توجه کارآزماییهای بالینی قرار گرفته است که نشان داده اند برای بیماری‌های خودایمنی متعدد و بیماری‌های عفونی مختلف سودمند است. ما می‌دانیم که زمان و نوع واکسیناسیون BCG برای نتایج بسیار مهم است. اولین بار دوزهای متعددی از یک سویه ی بسیار کارآمدBCG ، به نوجوانانی که حداقل 2 سال به دیابت نوع 1 مبتلا بودند، داده شد.

فاز اولیک کارآزمایی بالینی با BCG در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1، اثربخشی قابل توجهی در تغییر نشانگرهای زیستی اولیه در دیابت نوع 1 ایجاد کرد، از جمله توانایی بالقوه تعدیل بیماری برای تغییر اختلال عملکرد سیستم ایمنی. در پیگیری طولانی‌مدت، یک اثر بالینی واضح، مهم‌تر از همه، بهبود معنی‌دار آماری در  HbA1c، مشاهده شد که نشانگر زیستی اولیه برای کنترل قند خون در دیابت نوع 1 است.

برای این مطالعه جدید با عنوان "تکرار واکسیناسیون BCG برای درمان دیابت نوع 1 کودکان"، از 150 بیمار 12 تا 17 ساله برای شرکت در یک مطالعه کنترل شده با دارونما شامل دو تزریق BCG به فاصله چهار هفته از یکدیگر ثبت نام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر یا ثبت نام در این آزمایش به diabetitrial@partners.org ایمیل بزنید، یا به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.faustmanlab.org/clinical-trials/

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-03-multi-center-clinical-trial-treatment-pediatric.html